Als trouwe abonnee van de autogids krijg ik regelmatig het blad “Miles”, een lifestyle magazine voor automobilisten, in de brievenbus. De editie van deze maand is geheel gewijd aan de vijftigste verjaardag van de Porsche 911.

Bij dit gouden jubileum van één van de bekendste sportwagens uit de automobielgeschiedenis, wil ik ook even stilstaan bij dit fenomeen. Hoe komt het dat eenzelfde merk, met eenzelfde wagen, zo constant de successen aan elkaar kan knopen, zichzelf trouw blijft en toch al een halve eeuw meegaat met zijn tijd? Is dat niet wat elke onderneming zou moeten bereiken met zijn producten en diensten?

De Porsche 911 is voor mij een prachtig voorbeeld van hoe je duurzame groei en succes kunt bekomen.

Als je hiervan heel goed de ingrediënten begrijpt, kun je deze ook toepassen op je eigen organisatie. De eerste Porsche 911’s waren immers niet van meet af aan het toonbeeld van excellence dat ze vandaag zijn. Toen deze sportwagen in 1963 uitkwam had hij nog heel wat gebreken. Echter, de reactie van de constructeur op die gebreken is misschien wel de basis geweest van het succes dat deze mythische wagen kenmerkt. Wat was nu deze reactie?

Michael Mauer, designdirecteur bij Porsche, werd voor deze speciale editie van “Miles” geïnterviewd en daarin laat hij toch wel een aantal zaken noteren die licht werpen op de zaak. Zo zegt hij dat continu vernieuwen en toch hondstrouw blijven aan de merkwaarden de basis zijn van het blijvend succes van de 911. Hij zegt daarbij dat het een kwestie is van respect! Hij vertelt ook dat er bij Porsche twee keer over iets nagedacht wordt alvorens ze weer een stapje verder gaan. Ze mikken op zekerheid en laten zo weinig mogelijk over aan het toeval. Heel bewust koppelt Porsche hun mensen met jarenlange ervaring aan de jonge wolven in het bedrijf. Een mix van traditie en vernieuwing in de praktijk die blijkbaar goed werkt!

In 1963 was het antwoord op de gebreken bovenal een strategie van continu verbeteren. Geen revoluties, maar een permanente evolutie. Zeer snel na de eerste 911 volgde een nieuw model, gebaseerd op het vorige, maar met de nodige verbeteringen, zonder het goede over boord te gooien. De feedback ernstig nemen en er daadwerkelijk iets aan doen. Het klinkt eenvoudig, maar het is o zo belangrijk. Van bij de start werd aldus de basis gelegd voor het uitgroeien van de 911 tot een icoon uit de automobielindustrie.

Ongetwijfeld is het verhaal van de Porsche 911 voor mij persoonlijk een bevestiging van mijn ideeën over groei en duurzaam succes. Misschien is het zelfs een inspiratiebron voor me geweest bij het verder uitwerken van Total Respect Management als integrale managementmethode, waarbij leiderschap (weten wat je wilt en trouw blijven aan je waarden), management (twee keer nadenken alvorens je een stap verder zet) en excellence (voortdurend feedback verwerken tot effectieve verbetering) de basis vormen van een methode die door elk bedrijf of iedere organisatie kan gebruikt worden om tot duurzaam succes te komen.

In het boek “Total Respect Management – excellent leidinggeven voor de toekomst” kun je al die ideeën en inzichten terugvinden en krijg je verhalen en metaforen over leiderschap, (risico)management en excellence, die vertellen wat Porsche met zijn mythische 911 aantoont.

Duurzame groei en succes zijn mogelijk. Als je maar goed weet wat je moet doen en vooral waarom en hoe je iets doet. Het is geen toeval en jij kunt het ook!

Hoe bouw jij aan je eigen “Porsche 911”?

Peter Blokland