Continu
verbeteren en succes. Het is een kwestie van doorzetten!

In het ondernemen is de wereld aan
de “durvers” en de “doorzetters”. Het overwinnen van angsten, niet opgeven en
het aangaan van uitdagingen die je op de weg naar je doel tegenkomt, daar behaal
je uiteindelijk je gewenste resultaat mee.

Hetzelfde kan gezegd worden over
“excellence”. Ook hier is het een kwestie van te durven, te doen en door te
zetten. Al te vaak worden verbeteringen en vernieuwing uitgesteld, omdat er een
gebrek aan moed of onvoldoende doorzettingsvermogen voorhanden is. Resultaten
blijven dan uit, waardoor er een versterkend effect gecreëerd wordt. Het wordt
steeds moeilijker te doen wat gedaan moet worden.

Een mooi voorbeeld hiervan is het
inkrimpen van de budgetten voor opleiding en vorming bij het toeslaan van de
crisis. Opleidingen, trainingen en andere manieren van vorming is, mijns
inziens, een uitstekende strategie om vooruitgang en verbetering in
organisaties te stimuleren. Tenminste als dit kadert in een overkoepelende
visie, die gericht de geïdentificeerde zwakheden of opportuniteiten aanpakt.

Je ziet dan ook dat organisaties
die hier niet vanaf wijken er vaak goede resultaten mee scoren. Anders is het
gesteld met heel veel organisaties, waar de schrik voor de crisis en
tegenvallende resultaten, er de oorzaak van is dat opleidingen en vorming
worden geannuleerd of naar een later tijdstip worden doorgeschoven. Ze houden
hun adem in dreigen erdoor te stikken.

Juist als het even wat minder gaat
is het moment daar om door te bijten en niet af te haken. Wanneer je afhaakt,
is dit een beetje hetzelfde als opgeven. Je zet niet door en je laat je doel
los. Hierdoor dreig je in een negatieve spiraal terecht te komen. Je zend een
negatief signaal uit naar diegene die je wenst te vormen. Blijkbaar is het niet
zo belangrijk om continu te verbeteren en aan de weg te timmeren. Het “opgeven”
kan zich nu verspreiden in je organisatie en voor je het weet gaan de
resultaten naar omlaag.

Wanneer je echter doorzet wordt
het een ander verhaal. Je geeft de boodschap dat je erin gelooft en dat het de
moeite waard is om verder te doen. Het kan net het verschil zijn tussen een
team dat zijn vaart verliest of een team dat er vol voor gaat.

Wanneer je bovendien een goed
opleidingsplan hebt, dat kadert in een groter geheel en dat opgelijnd is met de
visie en de missie van jouw organisatie, dan zal dit een bijkomende boost aan
positieve en inspirerende impulsen geven.

Continu verbeteren betekent ook op
een voortdurende manier je kennis en vaardigheden aanscherpen en deze tot
uiting te laten komen in de juiste actie en gedrag. Het zorgt voor nieuwe
resultaten die, wanneer volgehouden, steeds beter zullen zijn!

Ben jij ook een doorzetter en
volhouder?

Peter
Blokland

CEO
BYAZ bvba