1.
Respect
is positieve en toegewijde aandacht hebben voor iets of iemand

Het woord respect heeft veel
betekenissen, die niet voor iedereen eenzelfde positieve conotatie hebben. Het
is daarom belangrijk om dit woord in zijn juiste context te plaatsen en de
betekenis aan te nemen die voor Total Respect Management belangrijk is. Respect
is een afgeleide van de Latijnse woorden “respicere” en “respectare”, wat
zoveel wil zeggen als iets herbekijken.

Herbekijken is vooral bedoeld om
beter te kijken, om een meer volledige waarneming van de werkelijkheid te
bekomen. Vaak gaan we uit van halve waarheden, hetgeen leidt tot halve oplossingen.
Een zo volledig mogelijk zicht bekomen op de werkelijkheid en daardoor
effectieve en coherente beslissingen nemen, is de echte bedoeling van Total
Respect Management.

Door het toepassen van de juiste
technieken en instrumenten, wordt een zo volledig en juist mogelijk beeld
bekomen van de situatie waarin een bedrijf of organisatie zich bevindt. TR³M is
er tevens op gericht om nog beter de kwaliteiten en gebreken binnen een systeem
waar te nemen, vooral door een aangepaste en adequate focus. Je kunt stellen
dat respect, zoals het bij TR³M gebruikt wordt, in de eerste plaats kan
vertaald worden naar een bijzondere en toegewijde aandacht hebben voor iets of
iemand.

Wat heeft dit nu met leiderschap
te maken zou je jezelf kunnen afvragen. Eigenlijk alles! Als je wilt leiden,
kan dit niet succesvol gebeuren als je geen positieve aandacht hebt voor die
zaken die te maken hebben met jouw leiding. Naar waar leid je? Wie leid je? Hoe
leid je? … Telkens zul je positieve aandacht moeten schenken aan je doel, je
volgers en de manier waarop je leidt!

Natuurlijk kun je er voor kiezen
dit niet te doen en jammer genoeg is er een aanzienlijk grote groep zogenaamde leidinggevenden,
die zich van “respect” voor de doelstellingen van hun organisatie of “respect”
voor de mensen die ze leiden, niets aantrekken. Ze hebben er helemaal geen
aandacht voor. Hooguit hebben ze een gezonde dosis zelfleiderschap en hebben ze
heel veel positieve en toegewijde aandacht voor hun eigen persoonlijke
doelstellingen en verzorgen ze zichzelf tot in de puntjes.

Daarbij komt nog dat ze vaak
helemaal geen respect hebben voor de mensen die onder hun leiding staan. Als ze
er al aandacht aan geven is dit vaak niet positief en toegewijd zijn ze al
helemaal niet. Op die manier ben je geen leider en zelfs geen leidinggevende.
Je bent hooguit een manager of een baas, maar zeker geen leider.

Dergelijke situaties zijn een
hardnekkig overblijfsel van een industrieel tijdperk, vooral omdat manieren van
leidingeven hooguit gekopieerd, maar niet echt aangeleerd werden. Je leerde als
jongeling uit de voorbeelden die je in je carrière tegenkwam en niet iedereen
heeft daar evenveel geluk mee gehad.

Vandaag is dit gelukkig anders en
zijn er heel wat opleidingsinstituten die leiderschapsvaardigheden aanleren. Zo
is communicatie een belangrijk proces. Hoe beter je dit proces beheerst, hoe
beter je leiding kunt geven, want communiceren is in de eerste plaats een vorm
van ergens aandacht aan besteden. Er zijn echter nog heel wat andere processen
en vaardigheden waar je een toegewijde en positieve aandacht voor kunt
ontwikkelen om daarmee je leiderschapsvaardigheden te versterken. Het is een
domein waar organisaties en bedrijven het verschil kunnen maken!

Ben jij een leider? Of toch maar
liever een baas of manager?

Peter
Blokland

CEO BYAZ bvba