7 D’s voor
duurzaam ondernemen

De vijf D’s die van Soudal een
wereldbedrijf hebben gemaakt, zijn je misschien wel bekend. Het gaat om DROMEN, DENKEN, DURVEN, DOEN en DOORZETTEN. Het zijn vijf krachtige woorden die voor veel
ondernemers een heel concrete betekenis hebben en het zijn evenveel krachten
die menige onderneming hebben doen opbloeien.

Het begint bij een droom en dat is
toch iets heel persoonlijks. Als dromer krijg je jouw eerste ideeën om een
bedrijf op te starten of een project aan te vatten. Je ziet al voor je wat je gaat
realiseren en hoe je dit wilt bereiken. Je kunt je voorstellen wat het
resultaat zal zijn van je inspanningen en wordt er helemaal enthousiast over.

Vaak is een droom slechts een vaag
beeld. Daarom begin je erover na te denken. Wat wil je nu echt bereiken? Hoe
ziet dat er dan uit? Wat heb je ervoor nodig? En. Wat ga je er voor moeten
doen? Het zijn allemaal vragen die door je hoofd spoken eens dat je droom zich
omzet in denken. De gedachte laat je niet meer los en je droom wordt langzaamaan
een plan.

Veel plannen blijven echter
onvervulde verlangens. Het ontbreekt aan durf om het plan om te zetten in realiteit
en bijgevolg blijft alles slechts een droom. De schrik voor een nachtmerrie
houdt je tegen en je denken is uitgemond in een reeks bezwaren of in een gebrek
aan geloof in eigen kunnen. Het plan lijkt mooi, maar klopt het wel? De
onzekerheid is groot en de risico’s zijn onbekend. Nu komt het erop aan om te
durven en geloof te hebben in je mogelijkheden!

Durvers die doen! Ze schieten in
actie. Als je durft en gelooft in eigen kunnen, zal je merken dat er heel wat
puzzelstukjes als vanzelf op hun plaats vallen, dat het lot je af en toe een
handje helpt, ondanks de vele tegenslagen die je eveneens op je weg krijgt.
Want ondanks al je dromen en denken, zal je plan steeds opnieuw geconfronteerd
worden met nieuwe uitdagingen en onvoorziene omstandigheden. Zowel
opportuniteiten als gevaren dringen zich op en dat is best beangstigend.

Doorzetten is dan ook een heel
belangrijke eigenschap van ondernemers. Succesvolle ondernemers zijn
doorzetters, die niet afhaken na een tegenslag of wanneer de zaken niet gaan
zoals gepland. Ze zetten door, koesteren hun droom, blijven erover nadenken, ze
durven doen wat nodig is en zetten door!

Maar wat als deze ondernemer toch
afhaakt, om welke reden dan ook? Zelfs doorzetters worden ouder of kunnen een
ongeval hebben of door andere omstandigheden al dan niet bewust een stap opzij (moeten)
zetten. Wat gebeurt er dan met de onderneming? De vijf D’s geven je nog geen
duurzaamheid. Op zich brengen ze succes voor de ondernemer, maar daarom nog
niet voor de onderneming. Duurzaam succes heeft meer nodig!

Voor duurzaam succes stel ik je
daarom voor om nog twee D’s aan je rijtje toe te voegen. Namelijk DELEN en
DOORGEVEN. Het geeft je de mogelijkheid om je onderneming te laten groeien en
duurzaam te maken. Het is een stap die heel veel ondernemingen nog moeten leren
zetten!

Je droom delen met je medewerkers
is de motor van duurzaam succes. Het is het overbrengen van je visie en je
missie op alle leden van je organisatie, van je bedrijf, van je onderneming.
Samen dromen, denken, durven, doen en doorzetten is zoveel krachtiger dan er
alleen voor staan en heel de tijd aan de kar te moeten trekken of te duwen.
Samen krijg je meer energie en ook synergie en gaat het razend snel vooruit. Je
droom wordt de cultuur van je organisatie!

Eens je droom gedeeld en omgezet in
een cultuur, kun je hem loslaten. Je kunt deze droom doorgeven aan al je
medewerkers. Het is de laatste stap naar een duurzame onderneming. Die is dan
niet meer afhankelijk van de oprichter. De cultuur neemt over en geeft je stabiliteit.

Kun jij je droom delen en doorgeven?

Peter Blokland

CEO
BYAZ bvba