“Semper Altior”

Deze Latijnse spreuk betekent
zoveel als “steeds hoger”. Het is de spreuk die voor eeuwig verbonden zal zijn
aan de 83A promotie van leerling-piloten van de Belgische Luchtmacht, waarbij
ik aansloot na mijn academische vorming in de Koninklijke Militaire School.
Heel gepast vind ik achteraf. Het is iets dat mij nog steeds kan boeien. De
overtreffende trap. Mooier, groter, beter en dus ook steeds hoger. Ik ben er
namelijk van overtuigd dat je steeds hoger dient te mikken, als je niet ten
onder wilt gaan. Vandaag nog veel meer dan vroeger.

Helaas geldt dit ook voor de vele
duizenden KMO’s die Vlaanderen rijk is. Ook voor hen geldt “Semper Altior”,
maar begrijpen ze dat allemaal wel? Hoe ga je met je KMO van klein naar groot
en van een goed naar een excellent bedrijf? Het is haast zoiets als vragen naar
de winnende lotto cijfers. Zou het dan toeval zijn? Waarschijnlijk niet, maar
misschien ligt het wel moeilijker dan de lottocijfers invullen en de winst
opstrijken. Want een goed bedrijf kun je soms vergelijken met een welgestelde
persoon, die tevreden en niet meer in beweging te krijgen is.

Goede bedrijven zijn best tevreden
met wat ze bereikt hebben en daardoor hebben ze zelfs helemaal geen zin meer om
op de lotto te spelen. Ze hebben immers al gewonnen en verwachten dit ook in de
toekomst te blijven doen. Het is dan net alsof “goed”, juist “excellent” in de
weg staat.

Tevreden zijn met wat je hebt is
uiteraard een goede deugd, maar dit is eigenlijk alleen maar het geval als er
ook de drive bestaat om beter te doen. Uiteraard zijn er vele wegen die je kunt
bewandelen om naar een hoger niveau van “excellence” te komen of te groeien.
Wellicht zijn ze niet allemaal even geschikt of toepasbaar op KMO’s.

Een KMO dient steeds opnieuw te
kiezen tussen klein blijven of groeien, goed zijn of verbeteren en telkens
hebben beide keuzes zo hun consequenties. Op zichzelf zullen ze niet zoveel van
elkaar verschillen, maar wel hoe je deze keuzes uitvoert en welke prioriteit je
er aan geeft. Eén ding is echter wel zeker, het vergt moed, doortastendheid en
doorzettingsvermogen om deze transformaties tot een goed eind te brengen.

Eerst moet je goed beseffen waar
je staat, waar je mee bezig bent en waar je naar toe wilt gaan. Het is pas als
je deze zaken op een rij hebt, dat je een helder kader hebt om op weg te gaan
naar je doel. Dit wil niet zeggen dat voortschrijdend inzicht je niet kan
verplichten of verleiden om je doelen bij te stellen. Dat is een heel normale
zaak, waar je best de nodige aandacht voor hebt. Je bent je immers niet steeds
ten volle bewust van welke parameters er allemaal van invloed zijn op je
traject en meer inzicht kan je perceptie ter zake grondig wijzigen. Het
verplicht je meermaals keuzes te maken.

Je visie en missie kunnen
overbrengen en laten aanvullen door je medewerkers, daar start het mee! Het is
de essentie van leiderschap. Het is nodig om eerst je team te bouwen, waarmee
je op een goede manier een gezamenlijk doel kunt nastreven. Wanneer dit bereikt
is, kun je een continu groeiproces installeren, waarmee medewerkers vooruit
kunnen. Het is de cultuur en de strategie die je team zich eigen moet maken en
trouw dient uit te voeren.

Wanneer alles voor handen is, komt
het er op aan om steeds verder te doen en continu en collectief te leren. De
juiste attitude laat je dan toe om de kwaliteit van je perceptie gunstig te
beïnvloeden. Hierdoor krijg je meer en beter inzicht in de realiteit, waardoor
je beter kunt beslissen welke acties er dienen genomen te worden. Betere acties
leiden dan naar een steeds beter resultaat. Door de juiste focus en feedback
kun je vervolgens permanent groeien!

Hoe ziet jouw groei naar groter en
excellenter er uit?

Peter Blokland

CEO BYAZ bvba