Het zaadje en de zonnebloem

Een kleine twee weken geleden heb
ik voor het eerst een groep aangemaakt op Linkedin. Namelijk, de “Total Respect
Management” groep. De bedoeling van deze groep is dat je onder meer je
gedachten kunt delen over duurzaam ondernemen, leiderschap, management
enzovoort. Uiteraard wil ik hiermee ook mijn ideeën over Total Respect
Management aan de wereld verkondigen.

Eén van de eerste “posts” die in
deze nieuwe groep geplaatst werd, was er een van Paul Van den Brande, een
ervaren en door de wol geverfde bedrijfsleider. Zijn stukje ging over een
zonnebloem. Hierin heeft hij het over een krachtige en stralende zonnebloem als
symbool voor het leven.

Paul zette de zonnebloem ook neer
als metafoor voor inspirerende bedrijfsleiders.
Hij stelt in zijn “post” dat het voor zonnebloemen belangrijk is om
zaadjes uit te strooien, die op hun beurt weer nieuw leven voortbrengen. Dit
kan alleen maar gebeuren als ze op de grond vallen en in het juiste “klimaat”
terechtkomen.

De bedrijfsleider is in deze
metafoor de levenslijn voor de organisatie. Hij of zij, schept de
omstandigheden waarin mensen kunnen groeien en van waaruit ze hun vaardigheden
kunnen ontwikkelen en in actie brengen. Op die manier bereik je met je
organisatie de duurzame successen die je beoogt.

Deze metafoor riep bij mij toch
enkele vragen op. Wat hebben zonnebloemen nodig om te groeien en wat brengt hen
ertoe om hun zaadjes uit te strooien, om nieuw leven en succes te bekomen? Een
zonnebloem is immers zelf ook ooit een zaadje geweest en kon alleen maar een
mooie zonnebloem worden, omdat de omstandigheden daarvoor aanwezig waren. Welke
waren deze omstandigheden dan? Wat heeft een zaadje nodig om te kunnen kiemen
en uit te groeien tot een mooie bloem?

Vruchtbare grond, water en
zonlicht. Dat was hetgeen mij ogenblikkelijk in gedachten sprong. Dus, wat zijn
vruchtbare grond, water en zonlicht voor jonge medewerkers en managers? Wat
hebben zij nodig om hun zaadje te doen kiemen en uit te groeien tot
inspirerende bedrijfsleiders?

Eerst en vooral is er de noodzaak
aan vruchtbare aarde. Als het zaadje geen goede grond vindt, zal het niet
kunnen kiemen en zal het geen voedingsbodem hebben. Het zaadje heeft die aarde
echt wel nodig, want uit die aarde zal het zaadje de kracht moeten putten om
zijn of haar groei in te zetten.

Voor medewerkers en toekomstige
bedrijfsleiders kun je dit vergelijken met de attitude die ze bezitten. Een
juiste houding en gedrag, waarmee jonge mensen aan hun job beginnen, zijn
bepalend en vormen de basis voor toekomstige groei. Het is een voorwaarde die
bij heel wat medewerkers onvoldoende aanwezig is, waardoor ze gedoemd zijn om
voor eeuwig zaadjes te blijven.

Maar de juiste houding en gedrag
zijn niet genoeg om uit te groeien tot een mooie zonnige bloem. Het zaadje
heeft ook grote nood aan zonlicht. De houding en gedrag moeten volgehouden
kunnen worden en vooral ook de juiste richting meekrijgen.

De zon zou je dan ook kunnen zien
als je doel. Het objectief, de missie die je als bedrijfsleider, manager of
medewerker voor jezelf ziet. Wat wil je uiteindelijk bereiken? Als je een
krachtig stralende zon hebt, heb je een doel waardoor je geïnspireerd wordt en
waar je passie en energie uit put. Dat is natuurlijk heel verschillend van een
waterzonnetje, of een bewolkte hemel, met vage doelstellingen en uitdagingen
die binnen je comfortzone liggen. Of erger nog, als de zon ontbreekt, als het
zo duister is als de nacht en je helemaal niet weet wat je eigenlijk wel wilt.
Dan is uitgroeien tot een stralende zonnebloem waarschijnlijk een te zware
opgave.

Naast zonlicht en vruchtbare
aarde, heeft de zonnebloem ook nood aan water. Hoewel zonnebloemen best een
zonnig en droog klimaat doorstaan, hebben ze best wel regelmatig water nodig.
Zonder dat, zouden ze snel uitdrogen en verdorren. Er zal dan ook geen sprake
zijn van zaadjes die kiemkrachtig in goede aarde kunnen vallen. De levenslijn
komt tot een einde. Je zou kunnen stellen dat het water er voor zorgt dat de
kracht van de bodem en de energie van de zon omgezet kunnen worden in groei en
nieuw leven.

Water is wat middelen kunnen
betekenen voor de bedrijfsleider, de manager of de jonge medewerker. Als
ondernemer heb je middelen nodig om je energie en doelstellingen vorm te geven.
Dit is net zo voor je medewerkers. De middelen die zij ter beschikking hebben
zullen hen toelaten om al dan niet snel te groeien.

Middelen mag je best breed
verstaan. Zo zijn er je kennis en vaardigheden, waarmee je in actie kunt treden
of zijn er ook je teammakkers die je kunnen ondersteunen. Uiteraard heb je
desgevallend ook nood aan financiële middelen, infrastructuur, instrumenten of
gerief. Zoals het spreekwoord zegt: “Goed gerief is het halve werk!”.

Hoe zit het met jouw water, aarde
en zon?

Peter Blokland

CEO BYAZ bvba